Cum sa le vorbim copiilor despre stiinta corpului




Unii parinti sunt constienti ca trebuie sa le vorbeasca copiilor despre stiinta corpului altii nu. Pentru parintii care se incadreaza in prima categorie: desi sunt constienti nu o fac pentru ca nu stiu cum sa le vorbeasca folosind scuze de genul ca o sa invete si singur sau ca este prea mic sau ca o sa ii vorbeasca atunci cand copilul va fi curios sa afle ceva anume. Pentru aceste scuze pe care le folosesc parintii va spun ca unele sunt pe jumatate adevarate unele nu sunt deloc.

  • O sa invete si singur. Este adevarat dar cu ce cost?,
  • Este prea mic. Nici un copil nu este prea mic pentru a invata despre stiinta corpului. (Nu o sa il invatati intr-o singura conversatie despre tot ce tine de stiinta corpului.)
  • Cand copilul va vrea sa stie ceva va pune intrebari. Unii copii intreaba, altii nu. Asa ca, de ce sa riscati?

In continuare sa vedem cum puteti initia o conversatie, ce le puteti spune, cum sa le spuneti, etc.

Ce urmaresc parintii in cadrul acestor discutii??

  • Sa le dezvolte copiilor responsabilitatea sexuala;
  • Sa ii invete pe copii cumpatarea pentru a amana actul fizic pana la momentul unei maturitati reale;
  • Sa le transmita copiilor mesajul corect si la momentul potrivit pentru a preveni informatiile false, negative si daunatoare;
  • Sa le transmita copiilor principii corecte si sanatoase;
  • Sa ii invete pe copii sa evite experimentarea prematura, intamplatoare sau promiscua;
  • Sa ii faca pe copii sa constientizeze realismul faptelor si sa reactioneze la acestea in cunostinta de cauza;

Ce trebuie sa faca parintii in cadrul acestor discutii?

  • Sa depaseasca jena, stanjeneala, amanarile, inertia in fata provocarii de a le vorbi copiilor despre tot ce tine de stiinta corpului;
  • Sa reuseasca sa ii invete pe copii despre acest subiect.

Cum vorbesc parintii cu copiii lor?

  • Parintii trebuie sa dea tonul discutiilor despre stiinta corpului, despre felul in care se vor gandi copiii la tot ce tine de stiinta corpului;
  • Discutiile nu trebuie realizate intr-un context de frica, pericol si avertisment impingand copiii la revolta, experiment sau inhibitie in fata actului sexual;
  • Discutiile trebuie sa fie intotdeauna pozitive, interesante, vesele, sa intareasca legatura emotionala dintre parinti si copii, sa prezinte sentimente de incredere, iubire si devotament;
  • Comunicarea trebuie sa fie deschisa, continua, dinamica si cinstita;
  • Pentru copiii mici informatia trebuie sa fie simpla. Pe masura ce copiii cresc informatia va deveni mai complexa in functie de varsta si gradul lor de intelegere;
  • Aveti grija sa adaptati discutiile la gradul de intelegere al copiilor d-stra, la mentalitatile si convingerile d-stra.

Subiectele de discutie pot fi organizate in jurul urmatoarelor concepte cheie:

  • Relatii;
  • Valori, atitudini si deprinderi;
  • Cultura, societatea si drepturile umane;
  • Dezvoltare umana;
  • Comportament sexual;
  • Sanatate sexuala si reproductiva.



Surse:

  • Meg Hickling "Educatie sexuala pentru copii si adolescenti", Ed. Humanitas, Editia a treia
  • Linda si Richard Eyre "Cum sa le vorbim copiilor despre sexualitate", Ed. Trei, 2010
  • International Technical Guidance on Sexuality Education, An evidence-informed approach for schools, teachers and health educators, UNESCO, 2009


Download in format PDF.